24 November, 2015

Manfaat Kesihatan Asam Jawa


Artikel asal: https://www.organicfacts.net

Buah Asam Jawa Ranum
Asam Jawa atau tamarind adalah buah-buahan yang popular dikalangan penduduk  Asia Tenggara, Afrika Utara dan India. Walaupun asam jawa biasanya manis dan masam dalam rasa, ia cenderung untuk menjadi lebih manis apabila telah ranum dan masak. Oleh kerana manis, rasa masam tegar yang mengegarkan lidah, asam jawa biasa dibuat gula-gula, jem, pencuci mulut, sos steak dan sos worcestershire. Selain daripada mengandungi kandungan tenaga dan serat yang tinggi, asam jawa adalah satu sumber vitamin B dan beberapa mineral.


Manfaat kesihatan asam jawa telah banyak dikaji dan termasuk keupayaan untuk :-

  • mengurangkan keradangan seluruh badan, 
  • meningkatkan kesihatan mata,
  • meningkatkan kesihatan pernafasan,
  • menyembuhkan keadaan kulit,
  • memperbaiki sistem pencernaan,
  • melegakan kesakitan,
  • meningkatkan kekuatan sistem imun,
  • mengurangkan demam,
  • membantu menurunkan kadar kolesterol LDL yang lebih rendah untuk meningkatkan kesihatan kardiovaskular,
  • merawat buasir,
  • mencegah kanser,
  • dan juga melindungi kanak-kanak daripada parasit dan cacing.

Asam Jawa  adalah, buah-buahan yang lazat serta manis yang mempunyai pelbagai kegunaan dan aplikasi, baik untuk tujuan perubatan maupun masakan. Pokok lebat sederhana dengan daun malar hijau dan buah-buahan yang lebat, mempunyai ciri-ciri kulit coklat. Isi di dalam adalah melekit, berisi, pulpa berair, itulah buah asam jawa. Asam jawa adalah pemakanan yang menyimpan khasiat yang cukup berguna! Rasanya adalah manis dan masam, dan orang cenderung untuk mengemari pada kali pertama merasainya atau mempunyai kecenderungan yang semulajadi untuk mengulangi memakannya!

Ia boleh dimakan sebagai buah-buahan mentah, ditambah kepada pencuci mulut apabila buah ini masak sepenuhnya, atau ia boleh dikeringkan untuk dijadikan rempah. Ia sering digunakan dalam jem dan sos, dan ada yang dikeringkan dan diproses menjadi gula-gula di beberapa bahagian dunia. Ia adalah ramuan biasa dalam sup dan pelbagai hidangan di seluruh Asia dan Amerika Selatan. Banyak manfaat pada biji asam jaya yang masih belum diterokai. Mari kita mengetahui lebih lanjut mengenai apa komponen membuat asam jawa begitu berpengaruh kuat dan penting dalam diet kita!



Makronutrien

Manakala kandungan gula yang berbeza-beza antara antara jenis specis, terdapat kira-kira 68.88 gram gula dalam 1 cawan asam jawa, iaitu menurut Pangkalan Data Nutrisi Kebangsaan, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat, dengan 0.72 gram lemak dan 3.36 gram protein, majoriti daripada 287 kalori dalam 1 cawan gula asam jawa datang dari  gula sampingan. Ia menyediakan sejumlah besar tenaga untuk kegunaan jangka pendek, gula dari asam jawa menggalakkan kesihatan penghadaman kerana mengandungi 6.1 gram serat.

Ia adalah ahli keluarga "fabaceae", dan nama saintifiknya penuh "tamarindus indica". Pokok asam jawa berasal dari kawasan tropika di Afrika, terutamanya Sudan, tetapi penanamannya telah merebak ke hampir semua kawasan tropika di dunia, kerana ia adalah sumber yang berguna dan wajar untuk pemakanan dan rasa yang unik. Ia telah ditanam beribu-ribu tahun dahulu, dan mungkin menuju ke Asia kira-kira 5,000 tahun yang lalu. Tidak sampai 500 tahun yang lalu ia menuju ke benua Amerika melalui penjelajah Sepanyol dan Amerika Selatan dan Mexico, mengekaljan kedua-dua penjelajah ini sebagai pengguna dan pengeluar terbesar asam jawa di dunia.


Mineral

Asam jawa  adalah sumber beberapa mineral, dengan 1 cawan asam jawa manis menyediakan anda dengan 9 peratus daripada keperluan harian anda untuk kalsium, 14 peratus untuk fosforus, 22 peratus untuk kalium dan 28 peratus untuk magnesium. Buah ini adalah amat kaya dengan zat besi, menyediakan kira-kira 19 peratus, menurut FDA.  faedah nutrisi asam jawa menyokong aliran darah, kesihatan tulang,  pertumbuhan dan fungsi otot , dan memberikan bantuan dalam penyembuhan luka, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi LDL, arthritis dan gangguan tiroid.


Vitamin

Asam jawa  mengandungi sejumlah kecil pelbagai vitamin, termasuk vitamin A, C, E dan K. Di samping itu, asam jawa buah yang kaya dengan beberapa vitamin B. Ini termasuk antaranya, 34 peratus daripada keperluan harian thiamine untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur empat tahun dan lebih tua, 11 peratus keperluan harian riboflavin dan 12 peratus niasin, menurut Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA), Amarika Syarikat. Vitamin B adalah penting untuk metabolisme glukosa, lemak dan protein, kerana itu asam jawa boleh membantu meningkatkan kecergasan anda. Di samping itu, vitamin B membantu mengawal pengeluaran hormon tekanan (stress hormone) badan anda, berpotensi mengurangkan tekanan dan membantu anda berasa tenang sepanjang hari.


Nilai PemakananAsam Jawa

Asam jawa adalah satu komoditi yang amat bernilai di dunia kerana banyak komponen pemakanan yang memberi kesan yang sihat. Ini termasuk peratus besar komponen vitamin C, vitamin E, vitamin B, kalsium, besi, fosforus, kalium, mangan, dan serat. Terdapat juga beberapa sebatian organik yang membuat asam jawa antioksidan yang kuat dan agen anti-radang. Manfaat kesihatan asam jawa diterangkan dengan lebih terperinci pada grafik di bawah.


Faedah Kesihatan Asam Jawa

Manfaat Kesihatan Asam Jawa


Kesihatan Penghadaman : 
  • Asam jawa telah lama dianggap sebagai julap semula jadi, dan kandungan serat dietari yang terkandung di dalamnya cepat melawaskan sistem perkumuhan kita. 
  • Makan asam jawa sebagai buah atau sebagai rempah boleh meningkatkan kecekapan sistem pencernaan anda, manakala gentian boleh sebahagian besar sehingga najis anda, menjadikan ia bergerak melalui otot licin saluran usus lebih mudah.  
  • Asam jawa juga merupakan bahan yg bersifat perangsang sistem hempedu, merangsang aktiviti hempedu membantu melarutkan makanan lebih cepat, dan serat juga merangsang jus gastrik untuk mempercepatkan penghadaman. Semua ini bersama-sama bahan-bahan bergerak melalui saluran penghadaman anda lebih cepat, menjadikannya julap yang cukup kuat jika anda mengalami sembelit kronik. 
  • Apa yang cukup pelik, dalam masa yang sama serat-serat juga boleh membantu mengurangkan najis menjadi cair, dan kajian telah menunjukkan asam jawa juga berkesan terhadap cirit-birit kronik!



Asam Jawa Untuk Kesihatan Jantung: 

Kajian yang dilakukan pada asam jawa telah menunjukkan ia :-
  • berkesan dalam mengurangkan tekanan darah dan kolesterol darah. Kandungan serat dalam asam jawa sudah tentu mempunyai sesuatu untuk dilakukan dengan pengurangan kolesterol, kerana ia dikenali untuk menghapuskan kolesterol LDL yang berlebihan dari urat dan arteri. 
  • Kalium dalam asam jawa mungkin bertanggungjawab bagi pengurangan dalam tekanan darah, kerana ia dikenali sebagai vasodilator yang mengurangkan tekanan pada sistem kardiovaskular. 
  • Tahap yang mengagumkan vitamin C dalam asam jawa juga mungkin mempunyai peranan nutrisi, kerana vitamin C adalah sebatian antioksidan yang boleh mengurangkan kesan radikal bebas, mereka hasil sampingan yang menjengkelkan metabolisme sel-sel yang dikaitkan dengan penyakit jantung dan beberapa keadaan kesihatan yang lain.

Sistem Peredaran Darah:

Asam jawa mengandungi sumber zat besi yang sangat kaya, dan dengan satu hidangan tunggal sahaja sehari, ia boleh memberikan lebih daripada 10% daripada keperluan harian zat besi anda. Bekalan berterusan zat besi dalam badan menjamin imbangan kiraan (count) yang betul sel darah merah dalam badan, yang boleh memastikan pengoksigenan  otot dan organ-organ berfungsi dengan baik. Kekurangan zat besi bertanggung jawab menyebabkan anemia, yang dicirikan oleh kelemahan, keletihan, sakit kepala, gangguan kognitif, dan gangguan-gangguan berkaitan dengan bahagian perut. Jadi, makan banyak asam jawa untuk menjauhkan anemia.


Kesihatan Fungsi Saraf : 

Salah satu elemen vitamin yang paling penting asam jawa ialah B kompleks. Thiamine, salah satu bahagian yang paling penting keluarga vitamin , didapati dalam kuantiti yang tinggi dalam asam jawa. Thiamine bertanggungjawab untuk meningkatkan fungsi saraf, serta perkembangan / pertumbuhan otot, yang boleh membantu anda kekal aktif, mengekalkan refleksif tubuh, dan kekal sihat.


Mengawal Berat Badan: 

Salah satu daripada bahan unik yang boleh diekstrak daripada asam jawa atau faedah diperolehi  daripadanya apabila digunakan sebagai rempah ratus dipanggil asid hydroxycitric (HCA). HCA sering dihubungkan dengan penurunan berat badan kerana ia telah dibuktikan membantu menghalang enzim di dalam badan yang khusus membantu menyimpan lemak. Tambahan pula, asam jawa membantu menyekat selera makan dengan meningkatkan neurotransmitter serotonin. Penyelidikan masih berterusan di pelbagai disiplin, yang jelas ia menunjukkan tanda-tanda yang asam jawa menjanjikan sebagai makanan tambahan yang penting untuk penurunan berat badan!


Pengurusan Diabetes: 

Bersama-sama dengan keupayaan untuk menghalang pertambahan berat badan, enzim tertentu terutamanya "alfa-amilase" menghalang karbohidrat daripada diserap, mengelakkannya mudah ditukar kepada gula atau lemak. Diet karbohidrat berat boleh meningkatkan kehadiran glukosa dalam darah dan menurunkan bekalan insulin ataupun meningkatkan resisten sel-sel badan kepada kehadiran insulin, yang merupakan masalah terbesar untuk orang yang mengalami penyakit kencing manis jenis kedua. Asam jawa boleh membantu memantau dan mengawal turun naik paras gula ini dalam darah.


Lain-lain Info Mengenai Asam Jawa

Kapasiti Anti-Radang: 

Minyak pati asam jawa dikaitkan dengan kemampuannya sebagai anti-radang, termasuk pengurangan sakit sendi dan keradangan, arthritis, keadaan reumatik, dan gout. Ia juga mengurangkan kerengsaan mata. Salah satu bentuk yang paling biasa ini adalah konjunktivitis, juga dikenali sebagai mata merah jambu. Asam jawa dibuktikan menunjukkan keupayaan menenangkan dan anti-radang yang pasti, dan oleh itu digunakan dalam banyak penyediaan ubat-ubat herba untuk keradangan.




Sistem imun: 

Tahap yang tinggi vitamin C, dan juga kesan antioksidan lain dalam minyak pati membuat asam jawa satu cara yang baik untuk meningkatkan sistem imun anda dan memastikan kesihatan jangka panjang daripada jangkitan mikrob dan kulat. Ia juga membantu mengurangkan berlakunya jangkitan parasit dalam badan yang disebabkan oleh kesan antiseptik dan antimikrob. Ia telah dibuktikan berkesan menghapuskan cacing perut pada kanak-kanak yang tinggal di kawasan tropika, di mana asam jawa banyak ditanam.

Amaran Akibat Penggunaan Asam Jawa Yang Berlebihan: Kebimbangan utama ialah asam merendahkan tekanan darah dan pencair darah, jadi ia boleh menjadi sukar untuk mengurangkan pendarahan sekiranya sesuatu berlaku. Jika anda mengambil aspirin atau pencair darah yang lain, berhati-hati jika anda memakan terlalu banyak asam jawa.

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.