17 September, 2017

Halia Segar VS Halia Kering - Ketahui Perbezaannya



Oleh: Junji Takano
 

Halia Segar (halia tua)
Bagaimanapun, beberapa bulan yang lalu, kami mendapat lebih banyak maklumat bermanfaat tentang manfaat kesihatan halia melalui rekod perubatan Cina berabad-abad yang lalu. Selain itu, kami sedar bahawa pengetahuan dan penemuan lama kami perlu ditulis semula untuk menyokong penemuan baru ini.

Apabila saya melawat kedai ubat tradisional Cina, seorang pemilik Cina yang merupakan ahli herba datang untuk bercakap dengan saya sejak dia menyedari bahawa saya adalah pengasas PYRO-ENERGEN.


Kami membincangkan tentang beberapa ramuan botani dan keberkesanannya sehingga topik itu menyentuh mengenai rawatan halia.





halia segar (halia muda)

halia kering dijemur di bawah sinaran matahari


Halia kering seperti ini kadang-kadang memeulukan masa yang lama sebelum benar-benar kering

halia yang dikeringkan menggunakan "hot tunnel drier"





Bagaimana untuk mengeringkan halia dalam masa beberapa minit menggunakan microwave

  • Potong halia segar, membuat kepingan kira-kira 1/8 inci tebal. Cuba untuk membuat kepingan yang sama dalam saiz supaya ia akan kering seragam.
  • Letakkan kira-kira 90 gram jemisan dihiris selama 10-12 minit ke ketuhar gelombang mikro standard 600W.
  • Sesetengah maklumat menyatakan bahawa komponen penting dalam halia yang dipanggil "shogaol", dihasilkan lebih banyak apabila halia dikeringkan.


Catatan:
  • Mengeringkan halia di bawah matahari semasa musim panas boleh mengambil masa satu atau dua hari.
  • Mengeringkannya di tempat yang sejuk dengan angin yang baik boleh mengambil masa lebih dari satu minggu atau lebih.
  • Kami tidak mengesyorkan mengeringkannya semasa musim hujan untuk mengelakkan masalah kulat.
 
Penemuan baru dan pengiktirafan perubatan Tradisional Cina berabad-abad lamanya membuat halia kering sebagai produk popular dan bergaya dari golongan muda hingga tua. Walau bagaimanapun, ramai di antara kita termasuk penyembuh tradisional dan ahli sains dalam zaman moden hari ini memproses halia secara tidak betul.

Saya cuba membaca lebih lanjut dan menggali dengan mendalam pada buku-buku perubatan ortodoks Cina yang berabad-abad lamanya. Ya, saya dapati kesilapan tertentu serta salah faham tentang penggunaan halia. Jika anda boleh menggunakan halia dengan betul, maka ia benar-benar boleh membuat anda sihat, dan mungkin juga menyembuhkan penderitaan anda, atau setidak tidaknya boleh menambahkan sumber pendapatan anda.


Inilah yang saya dapati ...

Pengetahuan umum bahawa halia membantu dalam melegakan demam, dan sesetengah orang telah menyesuaikannya dalam pelbagai masakan sehari-hari-tetapi "dengan cara memasak dan makan yang sangat sia-sia, saya mesti katakan. Malah, untuk benar-benar memanaskan badan, cara yang lazimnya dimasak dan dimakan benar-benar berbeza atau tidak betul menurut buku perubatan Cina.

Daripada orang yang saya ukur, hampir semua orang percaya bahawa halia segar dalam apa-apa bentuk memasak dan makan boleh menjadi baik untuk kesihatan dan menjadikan tubuh kita panas dan meningkatkan peredaran darah.

Sesetengah rakan kami yang bekerja di pejabat membawa botol teh mereka yang mengandungi ekstrak halia. Mereka mendakwa bahawa mereka meminum 5-6 cawan dalam 5-8 jam masa, dan ia menjadikan tubuh mereka hangat dan sihat sepanjang hari. Ada yang menuntut selera makan mereka meningkat sambil mengekalkan badan yang cergas dan langsing.

Walau bagaimanapun, kajian kami menunjukkan bahawa ada sesuatu yang salah kerana rekod saintifik kami menunjukkan keputusan negatif bagi ramai pesakit. Mengapa jadi begitu?

Lama sebelum kajian kami, buku perubatan Cina abad yang lalu menyatakan bahawa penggunaan halia segar dianjurkan untuk pengurangan demam, sementara halia kering diperlukan untuk menjaga tubuh kita sihat dan hangat. Malangnya, ramai di antara kita tidak memahami fakta mudah ini dengan betul. Malah, kebanyakan pengamal tradisional termasuk syarikat farmaseutikal di seluruh dunia telah menggunakan halia segar. Inilah yang telah kami temukan.

Sudah tentu, terdapat banyak cara memasak dan memakan halia. Bergantung pada tujuan, anda harus mencari jenis halia yang terbaik untuk digunakan.

Kami menjalankan percubaan pada seorang sukarelawan wanita dengan memakannya halia yang kami sediakan. Kemudian, kita memantau suhu badannya menggunakan termograph seperti yang dilihat di bawah.






Thermogram seorang wanita  sejam selepas makan halia segar



Termogram ini menunjukkan bahawa suhu badannya turun sejam selepas makan halia segar. Ini menunjukkan bahawa halia segar baik dalam mengurangkan suhu badan. Ia juga menunjukkan bahawa halia segar benar-benar disyorkan untuk mengurangkan demam yang tinggi.  


Thermogram seorang wanita sejam selepas makan halia kering




Termogram ini menunjukkan bahawa suhu badannya naik satu jam selepas makan halia kering. Ini menunjukkan bahawa halia kering adalah baik dalam meningkatkan suhu badan. Ia juga menunjukkan bahawa halia kering adalah baik untuk menjaga badan anda panas terutama semasa musim sejuk.

Sudah tentu, sama ada ginger segar atau kering, mereka bukan sahaja bertujuan untuk meningkatkan dan mengurangkan suhu badan. Ia juga mempunyai beratus-ratus faedah perubatan.

Malah, menurut kaji selidik kami di kalangan 1,000 pelajar memasak dan tukang masak (chef), tiada seorang pun daripada mereka mengetahui tentang penggunaan halia kering dan segar sama sekali. Oleh itu, mereka telah menggunakan apa-apa halia yang ada, memikirkan bahawa mereka semua sama dan sama-sama baik untuk kesihatan.

 
Apakah rahsia halia kering?

Halia mentah segar mengandungi bahan pedas yang disebut "gingerol". Kami memahami bahawa halia kering mempunyai beberapa kali lebih banyak gingerol daripada halia segar.

Gingerol membantu meningkatkan sel-sel imun dalam saluran darah untuk melindungi tubuh daripada bakteria dan unsur-unsur toksik yang lain. Gingerol juga di kenal pasti boleh membantu melindungi tubuh anda daripada serangan bakteria bronkitis.

Walau bagaimanapun, anda harus tahu bahawa gingerol mudah dioksidakan apabila diparut atau dimasak. Oleh itu, anda mesti mengambil / menggunakan segera halia parut atau yang dimasak. Kami mengesyorkan agar anda mamarut / memerah atau memasak halia sebelum makan.

 
Apa yang Anda Perlu Ingat

Sekali lagi, gunakan halia segar untuk mengurangkan suhu badan anda, dan gunakan halia kering untuk memanaskan suhu badan anda.

Kedua-dua ginger adalah baik untuk penyelenggaraan kesihatan anda dan mencegah semua jenis penyakit.

 
Mengenai Pengarang:

Junji Takano adalah penyelidik kesihatan Jepun yang terlibat dalam penyiasatan sebab-sebab penyakit yang mengerikan. Pada tahun 1968, beliau mencipta PYRO-ENERGEN, mesin terapi elektrostatik pertama dan yang berkesan membasmi penyakit-penyakit virus, kanser, dan penyakit yang tidak diketahui.
Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut: https://www.pyroenergen.com/
Surat berita kesihatan percuma: https://www.pyroenergen.com/newsletter.htm


 Berikut adalah dua artikel yang kami tulis mengenai ginger.

Ginger Ale's Amazing Health Benefits
www.pyroenergen.com/articles10/ginger-ale.htm
A Pinch of Ginger—Simple Way to Keep Our Health Perfect
www.pyroenergen.com/articles07/ginger.htm
 

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.