23 March, 2015

Mengurangkan Kesakitan Gout Dengan VCO

Dialih bahasa dari Henrylito D. Tacio

Sendi yang membengkak akibat penyakit gout
JANGAN memperlekehkan gout sebagai hanya satu lagi masalah kesihatan. Mendapat serangan  gout bukan boleh dianggap main-main. Memetik  kata-kata salah seorang pesakit: "Hari ini, saya pulang ke rumah, dan mungkin tidak boleh ke mana-mana untuk seminggu atau lebih. Gout telah menyerang sekali lagi dan kali ini ia adalah benar-benar menyakitkan. Saya tidak tahu saya mempunyai gout sehingga saya pergi berjumpa doktor bulan lepas. Pada mulanya,

saya fikir saya terlalu banyak bekerja atau saya telah meletakkan banyak tekanan ke atas kaki saya oleh itu ia menyakitkan. Bagi saya, saya benar-benar tidak boleh bertahan apabila sesuatu menyentuh kaki saya dan berjalan kaki adalah mustahil. "

Gout pernah dianggap / dikenali sebagai "penyakit raja" kerana ia hampir selalu menyerang tumit kaki, satu bentuk arthritis. Ia menyerang kesakitan yang amat sangat kepada kaki, lutut dan sendi lain. Negarawan Amerika Benjamin Franklin menganggap gout sebagai musuh yang "bukan sahaja akan menyiksa badan saya separuh mati, tetapi merosakkan nama baik saya."

Selain dari Franklin, tokoh-tokoh terkenal lain yang pernah menerima serangan gout termasuk;  Charles Dickens, Raja Henry VIII, Raja George IV, Raja Charles V, Alfred Lord Tennyson, Immanuel Kant, Samuel Johnson, John Milton, Isaac Newton, Nostradamus, dan Thomas Jefferson.

Gout juga ada dinyatakan dalam buku-buku berikut: Jane Austen 'Lady Susan,' Herman Melville dalam  'Moby Dick,' Jonathan Swift dalam 'Gulliver ini Travels', Robert Louis Stevenson 'Kidnapped,' Nathaniel Hawthorne dalam From Twice Told Tales,' George Eliot dalam ‘Middlemarch’, Wilkie Collins dalam ‘Law and the Lady,’'Anne Bronte dalam ' The Tenant of Wildfell Hall, 'HG Wells' dalam ‘The War of the Worlds’, dan Victor Hugo' dalam ‘Notre-Dame de Paris. '

Gout disebabkan oleh asid urik yang tidak mampu dibuang dari tubuh seseorang. Kita semua mempunyainya dalam aliran darah kita. Tetapi jika anda mengalami gout, "sama ada anda menghasilkan terlalu banyak atau anda menghasilkan jumlah yang normal dan tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya," kata Dr. Branton Lechman, pembantu profesor klinikal farmasi di Pusat Pengajian Farmasi, Universiti Southern California. Tidak kira samada lebihan itu bertukar menjadi kecil, kristal dari asik urik ini boleh menyusahkan anda pada bila-bila masa membuat onar mendatangkan radang pada sendi anda.

Bermulanya gout biasanya cepat dan tidak dijangka. Selalunya, orang-orang yang diserang gout akan mengalaminya pada waktu malam ketika tidur, selepas pergi ke katil dalam keadaan sihat. Pada malam itu, mereka dikejutkan dengan sakit akut di ibu jari kaki atau lebih jarang lagi, di tumit, jejari kaki atau buku lali. Sakit ini telah digambarkan sebagai perasaan pada mulanya seperti baldi air sejuk telah dicurahkan ke atas kawasan yang terjejas, dengan rasa sakit yang semakin meningkat kepada ganas regangan, mengoyakkan sensasi. Terdapat juga tekanan dan ketegangan di sekitar kawasan itu, dan kesakitan menjadi tidak tertanggung.



"Kami bercakap tentang sakit begitu kuat sehingga berat cadar terasa amat sangat," jelas Dr. Paul Caldron, pakar reumatologi klinikal dan penyelidik di Pusat Artritis di Phoenix, Arizona.

Tisu lembut, seperti otot dan tendon, sekeliling sendi boleh menjadi panas, merah dan bengkak, dan memakai kasut biasa boleh menjadi mustahil. Kesakitan ini boleh bertahan selama berjam-jam atau hari, tetapi pertarungan gout boleh hilang hampir sepantas ia datang, membuatkan pesakit melupakan kesakitan sehinggalah episod seterusnya.

Mengapa sesetengah orang lebih mudah terdedah kepada serangan gout? Bagi sesetengah orang, ia mungkin disebabkan keturunan. Bagi yang lain pula, ia mungkin disebabkan oleh beberapa faktor risiko, antaranya ialah obesiti dan berat badan secara tiba-tiba meningkat, fungsi buah pinggang yang tidak normal, dan beberapa jenis kanser.

Alkohol adalah pukulan hebat dua kali bagi mereka yang mempunyai gout, kerana ia meningkatkan pengeluaran asid urik, kata reumatologi John G. Fort, profesor klinikal perubatan di Hospital Universiti Thomas Jefferson di Philadelphia. Beer amat buruk, kerana ia mempunyai kandungan purin yang lebih tinggi daripada anggur atau alkohol lain.

Satu kajian daripada hampir 50,000 orang telah mendapati orang-orang yang terlebih ketagih bir, khususnya, mempunyai risiko yang meningkat. Lelaki yang minum dua atau lebih bir sehari ialah 2.5 kali lebih berkemungkinan untuk membangunkan gout berbanding mereka yang tidak minum. Penyelidikan yang diterbitkan dalam 'The Lancet,' telah dijalankan oleh satu pasukan di Hospital Besar Massachusetts.

Tetapi ia bukan sahaja minuman beralkohol yang membuat seseorang lebih mudah mengalami serangan gout tetapi minum minuman ringan bergula juga, mengikut kajian yang lain yang disiarkan dalam talian oleh 'British Medical Journal.' Mereka yang paling mungkin untuk membangunkan gout ada yang minum kurang daripada satu hidangan setiap bulan. Berbanding dengan kumpulan itu, orang-orang yang minum 5-6 hidangan seminggu adalah 29 peratus lebih dekat untuk membangunkan gout. Kebarangkalian ini meningkat kepada 45 peratus di kalangan mereka yang mempunyai satu hidangan setiap hari, dan 85 peratus di kalangan mereka yang minum dua hidangan atau lebih.

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi (hipertensi) sebagai tambahan kepada gout, anda mempunyai masalah berganda. Ini kerana ubat-ubatan tertentu yang ditetapkan untuk menurunkan tekanan darah - seperti diuretik - sebenarnya meningkatkan tahap urik asid, kata Dr. Lachman. Nasihat beliau: Cuba untuk mengawal tekanan darah anda secara semulajadi dengan mengurangkan pengambilan garam, bersenam secara tetap, mengurangkan berat badan yang berlebihan dan mengawal tekanan.

Sesetengah makanan yang kaya dengan purin boleh mengakibatkan serangan. Makanan yang kaya dengan purin termasuk daging organ dan semua produk daging. (Dalam sebuah episod 'King of the Hill,' watak utama membangunkan gout di ibu jari kaki akibat makan hati dicincang setiap hari.) "Anda tidak boleh lari dari purin, kerana ia adalah dalam kebanyakan makanan, " kata Dr Coldron. "Anda sepatutnya mengelakkan memakan daging merah terutamanya daging organ dan beberapa jenis ikan (makanan laut)."
Jika anda mempunyai gout, anda juga harus mengelakkan teh, kopi, koko, dan coklat. Beberapa sayur-sayuran berdaun hijau gelap, asparagus, kubis bunga, cendawan, dan kekacang yang kaya dengan protein (seperti kacang kering dan kacang peas) juga boleh mendatangkan masalah.

Walaupun kemajuan sains, orang masih mengalami gout. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa penyelesaian tradisional yang boleh mengurangkan rasa sakit. Salah satu daripadanya adalah minyak kelapa dara (VCO). Kolumnis Filipina Conrado de Quiros adalah salah satu daripada orang-orang yang percaya kepada nilai terapeutik VCO.

"Dengan mengambil minyak kelapa dara tidak membuat gout saya hilang, atau berkurangan," de Quiros menulis dalam ruangan beliau yang menerima liputan meluas. "Tetapi ia telah membuat berjalan lebih mudah, sesuatu yang saya telah bersusah-payah melakukan untuk beberapa waktu sekarang, lutut kiri saya khususnya setelah menjadi kaku sedikit. Seorang reumatologi menjelaskan kepada saya bahawa serangan gout mengurangkan cecair sendi, yang menimbulkan keradangan. Seumpama minyak motor mula mengering pada enjin kereta, yang menyebabkan geseran antara piston. Siapa tahu? Mungkin minyak kelapa dara mampu meningkatkan semula cecair yang hilang pada lutut saya? Itulah spekulasi tulen, sudah tentu. Tetapi secara peribadi saya tidak peduli; Saya suka apa yang saya rasa sekarang. "

Satu lagi penyelesaian tradisional makan manggis. Orang Cina telah menggunakan buah ini untuk beribu-ribu tahun untuk membantu menyembuhkan keradangan, parasit, luka, terbakar, sakit, cirit-birit, bakteria dan penyakit kulat, dan demam dan sakit kepala, dan lain-lain. Baru-baru ini, beberapa pengamal mengesyorkan manggis untuk mereka yang mengalami masalah otot dan gout. Ia kini sedang dikaji oleh pakar-pakar perubatan kerana ia mengandungi xanthone iaitu kepekatan tertinggi antioksidan yang terdapat dalam alam semula jadi. Oleh kerana manggis adalah buah-buahan, ia disebut-sebut untuk menjadi alternatif yang lebih selamat. Sebagai salah satu pepatah lama, "Mengapa menggunakan dadah apabila makanan boleh melakukan perkara yang sama?"

Tetapi salah satu penyelesaian yang terbaik adalah minum banyak air. Sejumlah besar cecair boleh membantu menyiram asid urik yang berlebihan dari sistem anda sebelum ia boleh melakukan apa-apa kemudaratan. Dr Robert H. Davis, seorang profesor fisiologi di Pennsylvania Kolej Perubatan Podiatric, mengesyorkan air masak. "Kebanyakan orang tidak minum air yang mencukupi," katanya menunjukkan. "Untuk hasil yang terbaik, minumlah antara lima atau enam gelas sehari."

Tambahan lagi, meminum banyak air juga boleh membantu mengelakkan pembentukan batu buah pinggang, dimana pesakit gout terdedah kepadanya.

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.