26 December, 2016

Khasiat Kesihatan Pucuk Ulam Raja Yang Anda Mungkin Belum Mengetahuinya



(Khususnya dalam merawat kanser payu dara)

PENGENALAN

Pokok Ulam Raja
Bila kita sebut sahaja pucuk ulam raja, tumbuhan ini sudah tidak asing lagi di kalangan rakyat Malaysia, khususnya orang Melayu. Sudah tentu dengan panggilan “ulam raja” ia pastinya ulam atau salad yang cukup istemewa di dalam diet harian datuk nenek kita dahulu. Oleh kerana kurangnya pengetahuan saintifik pada masa itu, keistimewaan pucuk raja sukar diyakinkan kepada generasi muda. Ulam raja biasa dimakan mentah dicecah dengan sambal belacan, sambal tempoyak, budu dan sebagainya.

Keistemewaan serta kepentingan ulam raja hanya disanjung tinggi oleh masyarakat moden kini setelah kajian demi kajian membuktikan ia berpotensi di dalam merawat beberapa penyakit, khususnya di dalam melawan penyakit kanser, darah tinggi dan kencing manis.

Di Malaysia, tumbuhan herba ini adalah tumbuhan tidak bermusim, mudah hidup subur sepanjang tahun, dan boleh mencapai ketinggian melebihi satu meter. Batangnya berwarna hijau tua dan keunguan sedikit. Kebiasaannya herba ini bercabang banyak di bahagian atas. Tumbuhan ini selalunya tumbuh melata dan amat mudah dikenali.

Pucuk ulam raja amat mudah diperolehi, khususnya di pasar-pasar tani, pasar rabu dan pasar-pasar malam. Di mana ada dijual buah petai, buah jering, sayur penggaga, biasanya di situlah ada dijual ulam penggaga.

Ulam raja atau nama saintifiknya, “cosmos caudatus” dipercayai memiliki tahap serum yang berkemampuan meningkatkan kehadiran vitamin, termasuk vitamin C, vitamin E, asid folik, β-karotena dan lycopene. Daun ulam raja mengandung saponin, flavonoida polifenol dan minyak atsiri. Juga ada protein, lemak, karbohidrat dan kalsium.

Ulam raja digunakan secara meluas sebagai ubat tradisional di Asia Tenggara. Ulam raja dipercayai boleh membantu merangsang peredaran darah, menguatkan tulang, menurunkan panas badan, sebagai ejen anti penuaan dan merawat jangkitan kuman. Di Negeri China, ulam raja digunakan untuk merawat jangkitan malaria sejak beribu-ribu tahun dahulu.

Ulam raja dilaporkan melalui beberapa kajian sebagai sumber yang kaya dengan sebatian bioaktif seperti:-

  • Artemisinin: Tanaman ini adalah kelompok dari tanaman apsintus (artemisia annua). Terdapat beberapa kajian yang menunjukkan bahwa, artemisinin begitu berkesan mengubati penyakit kanser, khususnya kanser payu dara. Artemisinin diperhatikan berkeupayaan mensasarkan sel-sel kanser, tetapi meninggalkan sel-sel sihat yang lain tidak terjejas. Artemisinin dan derivatifnya adalah juga ubat cacing yang kuat (mengusir cacing parasit dan parasit dalaman yang lain). Ia digunakan untuk merawat penyakit tidur Afrika yang disebabkan oleh jangkitan akibat gigitan serangga "tsetse" dan "onchocerciasis".
  • Asid askorbik: Pada dasarnya vitamin ini berfungsi sebagai antioksida semula jadi yang sangat penting dalam memerangi bahaya radikal bebas dalam badan.
  • Quercetin: Quercetin adalah substansi kimia yang ditemukan secara alami dalam sejumlah makanan (termasuk buah apel, bawang merah, teh, buah beri, dan buah anggur merah) dan di beberapa tumbuhan (seperti ginkgo biloba). Quercetin bertindak sebagai antioksidan, yang berfungsi melawan radikal bebas (produk kimia sampingan yang dikenal merosak membran sel dan DNA). Quercetin juga memiliki sifat antihistamin dan anti-inflamasi.
  • Asid klorogenik: Asid klorogenik biasanya banyak terdapat dalam kopi (kebanyakannya) dan banyak lagi di dalam lain-lain sebatian tumbuhan. Ia memiliki banyak manfaat dari aspek kesihatan dan bersifat seakan-akan sama dengan “bioflavonoids” dan berkongsi beberapa kesan yang serupa dengan kafein, tetapi tidak sekuatnya, dan ia membantu meningkatkan kadar penyerapan karbohidrat ke dalam sel-sel darah.

Kajian telah menunjukkan bahawa ulam raja mempamerkan keupayaan anti-oksida yang tinggi dan pelbagai ciri-ciri perubatan, termasuk:

  • Anti-kanser (khususnya kanser payu dara)
  • Aktiviti anti-diabetes,
  • Ciri-ciri anti-hipertensi,
  • Tindak balas anti-radang,
  • Kesan pelindungan tulang, dan
  • Aktiviti anti-mikrob (termasuk kulat).



Merawat Kanser Payu Dara

Merawat kanser payu dara selalunya memerlukan perbelanjaan yang besar serta sesi-sesi rawatan yang panjang. Tanaman yang mudah di dapati ini ternyata mampu melawan kanser payudara dengan cepat. Menurut satu hasil kajian yang diterbitkan oleh Life Science , tanaman ini telah lama digunakan di China dan dapat membunuh 98% beberapa sel kanker payudara dalam waktu kurang daripada 16 jam.

Bila ekstrak tanaman ini digunakan tanpa ada kombinasi bahan yang lain, ia dapat memusnahkan sehingga 98% dari sel kanser payudara, namun bila tanaman ini digabungkan dengan tanaman apsintus yang lain, hasilnya akan mengikis hampir sepenuhnya sel-sel kanser di badan pesakit. Apa yang lebih menariknya, artemesinin ini hanya membunuh sel-sel kanser terpilih tanpa merosakkan lain-lain sel tubuh.

Di masa lalu, tanaman ini dipakai juga sebagai ubat antimalaria yang kuat, dan di saat ini, tanaman ini sudah dapat dibuktikan secara efisien dapat melawan sel kanser pula.


Merawat Penyakit Kencing Manis

Kepentingan ulam raja sebagai rawatan untuk penyakit kencing manis telah berkembang luas. Kajian dari Fakulti Perubatan Universiti Putra membuktikan ulam raja ada potensi merawat penyakit kencing manis jenis 2. Gejala ciri diabetes jenis-2 adalah kerana meningkatnya rintangan insulin terhadap sel-sel.

Banyak kajian ilmiah cuba melihat khasiat tertentu di dalam ulam raja dan kesannya kepada penyakit diabetes jenis 2. Antaranya kajian oleh Shi Hui Cheng, dan rakan-rakan yang melihat pengoptimuman kawalan glisemik untuk mengelakkan komplikasi berkaitan diabetes jenis 2. Ulam raja dilaporkan mempunyai kesan memberangsangkan dalam meningkatkan plasma glukosa darah dalam model haiwan. Walau bagaimanapun, kesannya terhadap manusia masih samar-samar. Kajian ini telah dijalankan untuk menilai keberkesanan ulam raja pada status glisemik pada pesakit dengan diabetes jenis 2.



Dalam percubaan secara terkawal rawak dengan reka bentuk selari kumpulan dua lengan, sejumlah 101 subjek dengan diabetes jenis 2 telah diperuntukkan secara rawak (rambang) kawalan kencing manis ulam raja atau kencing manis tanpa ulam raja selama lapan minggu. Subjek dalam kumpulan diabetes-ulam raja mengambil 15 gm ulam raja setiap hari selama lapan minggu manakala kawalan diabetes berkecuali daripada mengambil ulam raja. Kedua-dua kumpulan menerima nasihat gaya hidup standard.

Selepas 8 minggu subjek suplemen ulam raja, insulin serum berkurang dengan ketara (-1,16 berbanding 3,91), HOMA-IR berkurang (Insulin Resistance Index: -1,09 berbanding 1,34), dan peningkatan QUICKI (quantitative insulin sensitivity check index : 0,05 berbanding -0.03) dalam kumpulan kencing manis-ulam raja berbanding dengan kumpulan kawalan. Tahap HbA1c (hemoglobin A1c test for diabetes) telah bertambah baik walaupun ia tidak ketara secara statistik (-0,76% berbanding -0,37%). Ulam raja adalah selamat untuk dimakan. Kesimpulannya, suplemen ulam raja dengan ketara mengurangkan rintangan insulin dan sensitiviti insulin pada pesakit diabetes jenis 2.


Sumber Anti-oksida

Kajian dilaporkan menunjukkan bahawa ulam raja mempamerkan aktiviti anti-oksida yang tinggi. Kajian telah menunjukkan bahawa 100 gm ulam raja segar mengandungi lebih kurang 2500 mg asid askorbik bersamaan kapasiti anti-oksida (AEAC) berbanding dengan buah-buahan tempatan dengan AEAC indeks kurang daripada 300 mg. Antara 11 sayur-sayuran diuji, ekstrak etanol daripada pokok beluntas dan ulam raja menunjukkan aktiviti anti-oksidan tertinggi apabila diukur dengan ferik sainida.

Kajian perpustakaan oleh Shi Hui Cheng, dan rakan-rakan bertujuan untuk melihat potensi manfaat perubatan ulam raja telah mencari di pangkalan data PubMed dan ScienceDirect untuk artikel yang diterbitkan dari tahun 1995 hingga Januari 2015. Secara keseluruhan, 15 artikel yang berkaitan dengan ulam raja dan manfaat perubatannya dikaji semula. Kesemua kajian ini menunjukkan bahawa ulam raja berkesan, telah menunjukkan aktiviti anti-diabetes, anti-hipertensi, anti-radang, pelindung tulang, anti-mikrob dan anti-kulat dalam kedua-dua kajian “in vitro” dan kajian haiwan. Tiada satu pun daripada kajian menunjukkan apa-apa kesan negatif ulam raja berkaitan dengan penggunaan ubat-ubatan. Pada masa ini bukti yang ada menunjukkan bahawa ulam raja mempunyai kesan yang baik seperti mengurangkan paras gula dalam darah, mengurangkan tekanan darah, menggalakkan pembentukan tulang yang sihat dan menunjukkan ciri-ciri anti-radang dan anti-mikrob. Walau bagaimanapun, percubaan klinikal manusia perlu diperbanyakkan.


Ulam Raja meningkatkan HDL-c dan Mengurangkan LDL-c


Herba perubatan ulam raja telah digunakan selama berabad-abad untuk pelbagai gangguan metabolik. Penggunaan ini telah disahkan sejak beberapa dekad terakhir sebagai tumbuhan telah dijumpai dalam kajian makmal untuk mengurangkan tekanan darah dan kemerosotan tulang. Ulam raja didapati boleh meningkatkan HDL-c dan mengurangkan LDL-c.




Ulam Raja Sebagai Anti-hipertensi

Kesan anti-hipertensi ulam raja dalam adrenalin yang dirawat dan natrium klorida yang dirawat terhadap model tikus telah dilaporkan. Dalam tikus adrenalin dirawat, kedua 500 mg / kg dan 1000 mg / ekstrak ulam raja menghalang peningkatan kekerapan denyutan jantung dan isipadu strok amplitud disebabkan oleh adrenalin. Keputusan ini adalah setanding dengan 9 mg / kg dadah anti-hipertensi standard dalam menurunkan kedua-dua parameter. Bagi tikus yang dirawat dengan natrium klorida, rawatan ekstrak ulam raja dengan 500 mg / kg dan 1000 mg / kg menghalang peningkatan chlorid yang disebabkan natrium dalam jumlah strok amplitud. Kesannya adalah bersamaan dengan rawatan dadah di hydrochlorothiazide dan captopril dalam menurunkan jumlah strok. Memberi 500 mg / kg dan 1000 mg / kg ulam raja ekstrak pada tikus meningkat jumlah yang dikumpulkan selepas 24 h, dan keputusan ini adalah sama kesannya bila memberikan sebanyak 1.8 mg / kg furosemide. Keputusan ini menunjukkan bahawa ulam raja boleh menyebabkan kesan diuretik, yang membawa kepada penurunan tekanan darah. Ekstrak diklorometana daripada ulam raja sederhana boleh menghalang enzim penukar angiotensin (ACE) dalam vitro. Ini menunjukkan bahawa pengambilan ulam raja boleh meniru perencat ACE sintetik dalam mengurangkan tekanan darah. Oleh itu, Ulam rajaboleh berfungsi sebagai agen anti-hipertensi.


Aktiviti Anti-radang

Metanol dan ekstrak ulam raja pada dos 200 mg / kg telah menunjukkan aktiviti anti-radang yang ketara dengan mengurangkan “paw edema” disebabkan oleh “carrageenan” pada tikus. Hasilnya adalah setanding dengan dadah natrium diclofenac standard (10 mg / kg berat badan) dalam menghalang “paw edema”. kejadian keradangan disebabkan oleh “carrageenan” berlaku dalam dua fasa. Fasa awal, yang berlaku semasa 2 jam pertama pentadbiran “carrageenan”, diselesaikan oleh pelepasan serotonin dan histamine. Fasa kemudian berkaitan dengan pembebasan leukocyte, eicosanoid, dan radikal bebas, yang mendorong pengeluaran prostaglandin. Ekstrak ulam raja menekan “paw edema” pada waktu ketiga dan keempat.


Meningkatkan Perlindungan Ke atas Tulang

Tikus yang menghadapi “ovariectomized” adalah model yang paling biasa digunakan untuk osteoporosis putus haid. Kemerosotan tulang dalam model tikus menyerupai perubahan tulang di kalangan wanita menopaus. “Ovariectomy” menyebabkan kehilangan jumlah tulang, penurunan dalam bilangan trabekular, dan peningkatan dalam pemisahan trabekular pada tikus “ovariectomized”. Walau bagaimanapun, dalam kedua-dua kumpulan tikus “ovariectomized” ditambah dengan 500 mg / kg ekstrak ulam raja dan dengan 1% kalsium selama 8 minggu, kesan “ameliorating” diperhatikan pada keadaan tulang, bilangan trabekular, dan pemisahan dengan memulihkan struktur parameter tulang kepada tahap normal. Yang menghairankan, kesan pemisahan trabekular dan bilangan trabekular daripada penggunaan ulam raja diperhatikan lebih menonjol dibandingkan dengan rawatan kalsium 1% pada tikus. Keputusan ini menunjukkan bahawa ciri-ciri anti-oksida bersama-sama dengan kandungan kalsium ulam raja bermanfaat untuk kesihatan tulang.


Ulam Raja Sebagai Anti-mikrob dan Anti-fungi (anti-kulat)

Ulam raja didapati mempunyai aktiviti anti-mikrob dan anti-kulat. Kandungan “phenylpropane” yang diasingkan daripada ekstrak akar ulam raja telah menunjukkan aktiviti anti-kulat terhadap “cladosporium cucumerinum dan candida albicans” menggunakan “bioautographic kromatografi lapisan nipis . Kajian menilai kesan ekstrak ulam raja berbeza terhadap lima strain mikrob, iaitu,

  • Dua bakteria Gram-negatif (Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa), dan
  • Dua (subtilis Bacillus, Staphylococcus aureus) Gram-positif bakteria,
  • Kulat ( Candida albicans) dengan kaedah cakera resapan.

Kesimpulannya bahawa pada kepekatan perencatan minimum (MIC) n-heksana (25 mg / mL), 6.25 mg / mL eter, dan 6.25 mg / mL ekstrak etanol daripada ulam raja, semua ekstrak menunjukkan aktiviti perencatan yang ketara terhadap pertumbuhan lima mikrob patogenik manusia. Keputusan ini menunjukkan bahawa kedua-dua ekstrak ulam raja kutub dan nonpolar mempunyai ciri-ciri yang sangat anti-mikrob dan anti-kulat.


Mengawal Keaktifan Enzim “Alfa-glucosidase”

Seperti herba lain, ulam raja bertindak secara sinergistik untuk mempengaruhi aktiviti metabolik yang berbeza dalam badan.

Salah satu daripadanya adalah menghalang “alfa-glucosidase”. “Alpha-glucosidase” merupakan enzim yang memecahkan karbohidrat yang lebih besar kepada molekul glukosa yang lebih kecil.

Dengan menghalang “alfa-glucosidase”, badan akan melepaskan glukosa lebih perlahan-lahan ke dalam aliran darah. Ini bertindak mengikut masa ketersediaan glukosa dengan insulin. Dan ini pula membolehkan sel-sel untuk menggunakan glukosa manakala tidak meninggalkan terlalu banyak glukosa dalam darah, menyebabkan hiperglisemia. Oleh kerana glukosa dalam darah ini mudah teroksida, menghalang enzim alfa-glucosidase, akan mengurangkan penghasilan radikal bebas, dan meminimakan kerosakan saluran darah.

Dalam satu kajian 2014 yang diterbitkan dalam Jurnal Sains Makanan, penyelidik mendapati bahawa ulam raja yang terkandung bukan satu tetapi beberapa juzuk ulam raja secara aktif menghalang alfa-glucosidase. Paras bekalan insulin yang tidak terbeban secara tidak langsung akan mengawal secara teratur paras gula darah. Kesan jangka panjangnya ialah merawat gejala diabetes jenis dua.



Khasiat Perubatan Berganda Dalam Ulam Raja

Realiti pelbagai khasiat perubatan dalam ulam raja berkaitan secara khusus kepada keupayaan untuk mengawal metabolisme dari aspek yang berbeza.

Dan seperti kebanyakan tumbuhan ubatan lain, ulam raja adalah kompleks. Ia mengandungi sehingga seratus atau lebih juzuk (khasiat). Ini termasuk:
asid caffeic,

  • asid chlorogenic,
  • quercetin,
  • catechin,
  • asid ferulic,
  • kaempferol,
  • epicatechin,
  • quercitrin,
  • apigenin,
  • valine,
  • choline,
  • alanine,
  • myricetin,
  • ocimene,
  • copene,
  • elemene,
  • caryophyllene,
  • humulene,
  • farnesens,
  • cadinene
  • cadinol,
  • fitol,
  • luteolin ,
  • naringenin,
  • bergamotene,
  • bicyclogermacrene,
  • spathulenol,
  • kehancuran dan
  • asid formik
Tidak seperti dadah, yang cenderung untuk tidak mempunyai lebih daripada satu atau dua komponen-komponen aktif, ubat-ubatan tumbuhan menyediakan pelbagai lagi juzuk-juzuk komplek yang selamat. Juzuk dalam tumbuhan perubatan bertindak secara sinergi dan mengimbangi satu sama lain untuk menghasilkan keserasian pada tubuh, dengan kesan sampingan yang minima.


Bagaimana Mendapatkan Khasiat Terbaik Pucuk Ulam Raja

Tahap kematangan daun dan pelarut pengekstrakan mempengaruhi secara ketara aktiviti antioksidan dari daun ulam raja. Penemuan kajian oleh Noriham dan kawan-kawan, mendapati daun muda ulam raja yang telah dikeringkan menunjukkan aktiviti antioksidan tertinggi berbanding dengan daun matang (kering) dan daun tua (kering).  Dalam erti kata lain, kepekatan kandungan antioksidan lebih banyak terdapat pada daun-daun muda berbanding daun-daun matang dan daun-daun tua. 

Walau bagaimanapun, semua sampel diekstrak menggunakan air (merendam menggunakan air panas, bukan direbus) mendapati aktiviti antioksidan jauh lebih tinggi berbanding proses ekstrak menggunakan penapaian ethanol. 

Rasional memakan pucuk (daun muda) oleh datuk nenek kita dahulu merupakan kaedah terbaik memperolehi khasiat permakanan dari daun ulam raja. Memandangkan kesempatan masa dan bekalan 

Teh ulam raja
berterusan pucuk ulam raja, lebih bagus tumbuhan ini dikering, dikisar halus, disimpan didalam bekas kedap udara dan sentiasa kering. Bila sahaja diperlukan serbuk ulam raja ini boleh direndam menggunakan air baru mendidih, dibiarkan sejuk, ditapis dan diminum begitu sahaja. Khasiat kesihatannya akan terserlah kepada peminumnya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.