17 December, 2016

9 Faedah Kesihatan Menakjubkan Dari Buah Timun



Buah Timun
Oleh Dr Mercola
Artikel asal: Klik Di Sini

Timun tergolong dalam keluarga tumbuhan yang sama seperti labu, dan tembikai (keluarga Cucurbitaceae). Seperti tembikai, timun mengandungi kebanyakannya air (95 peratus), yang bermaksud memakannya sewaktu musim panas yang panas boleh membantu anda kekal terhidrat.


Walau bagaimanapun, ada sebab untuk makan timun sepanjang tahun. Dengan vitamin K, vitamin B, tembaga, kalium, vitamin C, dan mangan, timun boleh membantu anda untuk mengelakkan kekurangan nutrien yang meluas di kalangan mereka yang makan diet biasa, seperti di Amerika.

Tambahan lagi, timun mengandungi polifenol unik dan sebatian lain yang boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kronik dan banyak lagi.

9 Sebab Menakjubkan Mengapa Makan Timun Begitu Bermanafaat Buat Anda

1. Melindungi Otak Anda

Timun mengandungi anti-radang flavonol dipanggil fisetin yang muncul untuk memainkan peranan penting dalam kesihatan otak. Selain meningkatkan memori anda dan melindungi sel-sel saraf anda dari penurunan yang berkaitan dengan usia, fisetin didapati untuk berguna dalam mencegah gangguan ingatan dan kecacatan pembelajaran, pada tikus akibat penyakit alzheimer.

2. Mengurangkan Risiko Kanser

Timun mengandungi polyphenols dipanggil lignans (pinoresinol, lariciresinol dan secoisolariciresinol), yang boleh membantu untuk mengurangkan risiko kanser payudara, rahim, ovari dan prostat. Ia juga mengandungi fitonutrien dipanggil cucurbitacins, yang juga mempunyai ciri-ciri anti-kanser. Menurut Mateljan Yayasan George.

"Ahli-ahli sains telah berjaya mengenalpasti bahawa beberapa laluan isyarat yang berbeza (sebagai contoh, JAK-STAT dan laluan MAPK) yang bertanggungjawab dalam perkembangan dan penerusan hayat (survival) sel kanser boleh disekat oleh aktiviti cucurbitacins."




3. Anti Pembengkakkan

Timun boleh membantu untuk mendatangkan rasa nyaman atau "cool" kepada keradangan di dalam badan kita, dan kajian ke atas haiwan menunjukkan bahawa ekstrak timun membantu mengurangkan keradangan yang tidak diingini, sebahagiannya dengan menghalang aktiviti enzim pro-radang (termasuk cyclo-oxygenase 2, atau COX-2).

4. Komponen-komponen Bersifat  Antioxidant

Timun mengandungi banyak antioksidan, termasuk vitamin C yang terkenal dan beta-karotena. Ia juga mengandungi flavonoid antioksidan, seperti quercetin, apigenin, luteolin dan kaempferol, 6 unsur yang menyediakan manfaat kesihatan tambahan kepada tubuh kita.

Sebagai contoh, quercetin merupakan antioksidan yang ramai percaya membantu menghalang pengeluaran histamin, membuatkan memakan buah timun yang kaya dengan quercetin sebagai pengambilan "antihistamin semula jadi." Sementara itu “kaempferol”, boleh membantu melawan kanser dan mengurangkan risiko penyakit kronik termasuk penyakit jantung.

5. Menyegarkan Nafas Anda

Meletakkan keping timun pada lelangit mulut anda boleh membantu untuk menghilangkan / mengnyah bakteria penyebab bau. Menurut prinsip Ayurveda, makan timun juga boleh membantu untuk melepaskan haba yang berlebihan di dalam perut anda, yang dikatakan menjadi punca utama pernafasan berbau busuk.

6. Mengurus Tekanan

Timun mengandungi vitamin B berbilang (multi vitamin B), termasuk vitamin B1, vitamin B5 dan vitamin B7 (biotin). Vitamin B dipercayai penting untuk membantu meringankan perasaan kebimbangan dan penampan beberapa kesan kerosakan akibat tekanan.

7. Menyokong Kesihatan Sistem Penghadaman

Timun kaya dengan dua elemen yang paling asas yang diperlukan untuk penghadaman yang sihat: air dan serat. Menambah jus timun atau salad boleh membantu anda mendapatkan jumlah serat yang sesuai yang diperlukan oleh badan - 50 gram bagi setiap 1,000 kalori yang diambil. Jika anda berjuang dengan refluks asid, anda perlu tahu bahawa air minuman boleh membantu menyekat gejala akut refluks asid dengan menaikkan sementara pH perut; ada kemungkinan bahawa timun yang kaya dengan air boleh mempunyai kesan yang sama.

Kulit timun mengandungi serat tidak larut, yang membantu menambah kehadiran serat kepada najis anda. Ini membantu makanan bergerak melalui saluran penghadaman anda dengan lebih cepat untuk sistem perkumuhan / pembuangan yang sihat.




8. Mengekalkan Berat Badan Yang Sihat

Timun adalah sangat rendah kalori, tetapi membuat membuat snek pengisian, mengandungi (satu cawan hirisan timun mengandungi hanya 16 kalori) .8 serat larut dalam timun larut ke dalam tekstur seperti gel di dalam usus anda, membantu untuk melambatkan pencernaan anda. Ini membantu anda berasa kenyang lebih lama dan merupakan salah satu sebab mengapa makanan yang kaya dengan serat boleh membantu mengawal berat badan.

9. Sokongan Terhadap Kesihatan Jantung

Timun mengandungi kalium, yang dikaitkan dengan tahap tekanan darah yang lebih rendah. Keseimbangan kalium di dalam dan di luar sel-sel anda adalah amat penting untuk badan anda berfungsi dengan sempurna.

Sebagai elektrolit, kalium adalah ion yang bercaj positif yang mesti mengekalkan kepekatan tertentu (kira-kira 30 kali lebih tinggi di dalam daripada di luar sel-sel anda) untuk menjalankan fungsinya, termasuk berinteraksi dengan natrium untuk membantu mengawal penghantaran impuls saraf, pengecutan otot, dan fungsi jantung.

Timun Sebagai Bahan Asas Penyediaan Jus

Terdapat banyak cara untuk menikmati timun, seperti ditapai atau penyediaan mentah dalam salad berasaskan cuka. Jika anda sedang mencari sesuatu yang berbeza, timun merupakan campuran yang sesuai untuk jus sayur-sayuran anda kerana rasa ringan dan kandungan air yang tinggi. Malah, jus timun dan dicampur saderi adalah amat menyegarkan dengan pelbagai kebaikan untuk kesihatan badan.

Dari sana anda boleh mempelbagaikan campuran untuk salad.

Persediaan Membuat Jus

Apabila anda meminum buah-buahan segar hijau secara / dalam penyediaan jus, tubuh anda hampir seperti menerima infusi intravena vitamin, mineral dan enzim, kerana ia pergi terus ke dalam sistem anda tanpa memerlukan proses pemecahan yang rumit. Apabila badan anda mempunyai banyak nutrien yang diperlukan, dan pH anda secara optimum seimbang, anda akan berasa bertenaga dan sistem imun anda akan mendapatkan rangsangan.

Adakah Buah Timun Organik Lebih Baik?

Jika anda tertanya-tanya sama ada anda perlu memilih timun organik lebih baik berbanding jenis konvensional, saya hendak mencadangkan jenis yang organik. Timun telah disenaraikan makanan ke-12 paling tercemar dan yang kedua dalam risiko kanser kerana kandungan racun perosak, menurut Kumpulan Kerja Alam Sekitar (EWG).

Selanjutnya, timun sering dicelup dengan lilin selepas dituai untuk menahan dari cepat rosak akibat perjalanan yang  jauh bagi proses pemasaran (bagi mengelakkannya mudah terguris) dan untuk melindungi daripada tersentuh dengan benda-benda yang memudaratkan. Walaupun lilin sepatutnya dibuat daripada gred makanan dan selamat, terdapat pelbagai jenis yang digunakan.

Lilin semula jadi adalah jauh lebih baik berbanding lilin berasaskan petroleum, yang mungkin mengandungi sisa pelarut atau resin kayu. Selalunya kerja-kerja penyalutan ini lilin tidak dilabel seperti seperti sepatutnya. Yang baiknya penyalut hasil organik tidak mengandungi lapisan lilin berasaskan petroleum (walaupun ia mungkin mengandungi lilin karnauba atau untuk mengelakkan serangga).

Isu lain yang berpotensi adalah bahawa liputan lilin secara tidak disedari akan melitupi sisa-sisa racun perosak dan serpihan bahan cemar, menjadikan mereka lebih sukar untuk menghapuskan dengan hanya membasuh dengan air. Untuk membersihkan bahan cemar yang terselit di bawah permukaan sayuran anda, anda memerlukan pembersih bagi membuang lilin, yang selalunya buah-buahan dan sayur-sayuran dibasuh. Ada mencadangkan menggunakan campuran garam untuk merendam buat seketika. Anda juga boleh mengupas timun, tetapi itu adalah salah satu bahagian timun yang paling padat dengan nutrien (yang lain adalah benih), maka ia adalah lebih baik untuk jika anda tidak membuangnya.



Apa Lagi Kebaikan Timun?

Flavonoid dan tanin dalam timun mempunyai dua kebaikan: memerangkap radikal bebas dan melegakan  kesakitan akibat sesuatu inflamasi, dan banyak lagi kegunaan tradisionalnya. Seperti yang ditulis dalam
the Journal of Young Pharmacists: edisi 10, "Secara tradisinya, tumbuhan ini digunakan untuk sakit kepala; bahan penyejukan dan diuretik, jus buah-buahan tumbuhan ini digunakan sebagai pemakanan dan untuk mengurangkan rasa sakit dalam losyen anti-jerawat."

Sebagai "sayur-sayuran" ditanam keempat paling banyak di dunia (buah timun secara teknikal), timun boleh didapati secara meluas, tetapi mendapatkan buah ini daripada petani tempatan adalah lebih bagus. Malah lebih elok lagi, pokok timun adalah sangat mudah untuk tumbuh dan membiak, walaupun hanya di tempat sempit seperti di halaman rumah. Pokok ini mudah hidup di dalam bekas (dan seterusnya menyediakan tempat untuk memanjat ke atas). Pokok timun berupaya mengeluarkan hasil yang banyak walaupun dengan penjagaan yang minima, berbanding tumbuhan merayap yang lain, jadi anda boleh cuba menanamnya sendiri.

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.