10 April, 2015

KEBAIKAN-KEBAIKAN AIR LEMON YANG ANDA MUNGKIN TIDAK MENGETAHUINYA

Dialih bahasa dari artikel oleh Krissy Brady

Lemon
Saya mula diperkenalkan dengan konsep air limau apabila saya mula melakukan yoga. Saya adalah seorang yang gemar meminum air (air jarang!), Ia menyegarkan untuk belajar spin baru pada kegemaran lama. Apabila saya mula meminum segelas air lemon setiap pagi, itu pun selepas belajar dua manfaat air lemon. Tak sangka begitu banyak lagi kegunaan meminum air lemon.

Mengapa lemon?

Lemon menyediakan pakej nutrien yang lengkap termasuk vitamin C, vitamin B-kompleks, kalsium, zat besi, magnesium, kalium, dan serat. (Fakta: ia mengandungi kalium lebih daripada epal atau anggur!).

Oleh kerana asid sitrik yang boleh menghakis enamel gigi, ia adalah penting untuk mencampurkan dengan air pada mana-mana suhu (walaupun suam adalah disyorkan).  Minum air lemon perkara pertama pada waktu pagi, dan menunggu 15 hingga 30 minit sebelum bersarapan. Ini akan membantu anda menerima sepenuhnya manfaat air lemon, yang disenaraikan di bawah.

11 Kebaikan Air Lemon
  1. Memberi Rangsangan Kepada Sistem Imun: Vitamin C adalah seperti kabel pelompat (jumping wire) sistem imun kita, dan jus lemon penuh dengan kabel pelompat ini. Tahap vitamin C dalam sistem anda adalah salah satu perkara pertama yang menjunam ketika dalam keadaan tertekan, itulah sebabnya pakar permakanan mengesyorkan pengambilan vitamin C tambahan setiap hari terutamanya bila anda tertekan.
  2. Sumber Yang Amat Kaya Dengan Kalium: Seperti yang telah disebutkan, lemon tinggi kalium, dan baik untuk kesihatan jantung, otak dan fungsi saraf.
  3. Membantu Sistem Pencernaan Tubuh: Lemon bukan sahaja menggalakkan penghadaman yang sihat dengan melonggarkan (mengurangkan kesan) toksin dalam saluran pencernaan anda, ia membantu untuk melegakan gejala-gejala ketidakhadaman seperti pedih hulu hati, sendawa, dan kembung.
  4. Membersihkan Sistem Tubuh: Ia membantu mengeluarkan toksin dalam badan anda dengan meningkatkan fungsi enzim, merangsang hati anda.
  5. Menyegarkan Nafas Anda: Ia juga membantu melegakan sakit gigi dan radang gusi. Oleh kerana asid sitrik yang boleh menghakis enamel gigi, dengan terus mengamalkan memberus gigi selepas minum air limau atau berus gigi anda sebelum meminumnya.
  6. Memastikan Kulit Anda Mulus Dan Sihat: Antioksidan dalam jus lemon membantu bukan sahaja mengurangkan bintik hitam, kedutan tetapi juga boleh digunakan untuk untuk mengurangkan penampilan parut dan tompok penuaan, dan kerana ia detoksifikasi darah anda, ia akan mengekalkan keserian kulit anda.
  7. Membantu Mengurangkan Berat Badan Anda: Lemon mengandungi serat pektin, yang membantu dalam memerangi nafsu lapar.
  8. Mengurangkan Keradangan: Jika anda minum air lemon secara tetap, ia akan mengurangkan keasidan dalam badan anda, di mana penyakit seperti gout berlaku. Ia membuang asid urik pada sendi anda, yang merupakan salah satu punca utama keradangan.
  9. Memberi Anda Rangsangan Tenaga: Jus lemon menyediakan badan anda dengan tenaga apabila ia memasuki saluran pencernaan anda, dan ia juga membantu mengurangkan kebimbangan dan kemurungan. (Malah bau lemon mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf anda!)
  10. Membantu Mengurangkan Kesan Kafein: Saya tidak percaya ini sehingga saya mencubanya, tetapi menggantikan kopi pagi saya dengan secawan air limau panas benar-benar suatu keajaiban! Saya berasa segar dan tidak lagi perlu berurusan dengan kecelaruan yang menjengkelkan. Tambahan lagi kurangnya kafein merupakan satu kebaikan kepada sistem saraf anda.
  11. Membantu Melawan Jangkitan Virus: Air limau suam adalah cara yang paling berkesan untuk mengurangkan jangkitan virus dan sakit tekak yang berikutnya. Tambahan lagi, jus lemon meningkatkan sistem imun anda, anda secara serentak melawan jangkitan sepenuhnya.
Berapa Banyak Perlu Pengambilan Jus Lemon?

Bagi mereka yang mempunyai berat kurang daripada 150 pound, memerah separuh limau dan mencampurkan dalam segelas air adalah memadai. Jika lebih daripada 150 pound, gunakanlah satu biji lemon. Jika anda mengemari rasa jus lemon, mengambil lebih dari sukatan tersebut akan memberi lebih kebaikan kepada anda.

Bukan sahaja manfaat air lemon tidak berkesudahan, ia kesan perubahannya besar tetapi amat mudah mengambilnya demi untuk kesihatan anda.

Advertisement:

No comments:

Post a Comment

Instant Dedicated Server
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.